#2: Aankomst

9 oktober 2013 - Fanhões, Portugal

Hallo lieve lezers,

Ik zit deze blog te schrijven in de computerruimte van het "Desafio Jovem" terrein in Fanhões (spreek uit als fenwiesj). Vanmiddag om 13:05 (lokale tijd = 1 uur vroeger) ben ik geland in Lissabon en heeft een erg vriendelijke, grappige en vooral praatgrage man me naar deze locatie gebracht. Daar heb ik een tour over het terrein gehad en heb ik m'n kamer toegewezen gekregen.

Het terrein is erg groot. Er wonen allemaal teamleden van Desafio Jovem, maar met verschillende soorten werk. Er zijn appartementen voor getrouwde stellen en de single mannen en vrouwen slapen apart. Ook wonen op hetzelfde terrein mannen die aan het re-integreren zijn in de samenleving na een periode van behandeling. Hier krijgen ze dus wel de toezicht en steun die ze nodig hebben, maar leven ze verder al helemaal zelfstandig.

Op het terrein is een groot restaurant, een sporthal met fitnessruimte, een bakkerij waar vers brood gebakken wordt, een werkplaats voor timmermannen, een werkplaats voor automonteurs en een hobbyshop voor vrouwen. En tussen dat alles staan allemaal huisjes waar de stellen in wonen. Helemaal achteraan heb je 'mijn' gedeelte. Het vrouwengedeelte heeft twee kamers van elk vier personen en gezamenlijk met de mannen hebben we een woonkamer en keuken.

Ik was dus in de veronderstelling dat ik met een andere vrouw op de kamer zou slapen, aangezien dit tegen mij gezegd is. Wat bleek: er was maar één vrouw, dus leek het de leiding hier wel gezellig om met z'n tweeën op één kamer te slapen. Maar de keuze werd aan mij gelaten, dus heb ik gekozen voor een eigen kamer in verband met mijn privacy en momenten alleen. Ik kan die andere vrouw, wat trouwens een leuk persoon is die helaas geen Engels spreekt, nog vaak zat zien. Dit is dus een erg fijne bijkomstigheid! Een ruime kamer voor mezelf.

Ik wil nog wel een foto toevoegen van de kamer, maar dat doe ik de volgende keer. De kamer is gelukkig ruim en hoef ik niet te rekenen op een vast iemand erbij. Wel kunnen er 's weekends wat logees over komen, maar dat is geen ramp. Het matras is wel erg slecht, er is maar één stopcontact, geen nachtlampje en de stapelbedden zijn erg laag op elkaar gemaakt waardoor ik al vijf keer met m'n kop tegen de rand ben aan geknald en ik niet rechtop op bed kan zitten.

Een ander ding wat erg vervelend is, is dat er hier geen Wifi is, maar een internetverbinding met een kabeltje. Ik heb op m'n laptop dus wel internet, mits ik in de computerruimte ben, maar niet op m'n telefoon en ook niet op m'n tablet waar ik mee moet Skypen. Dus, tenzij iemand van jullie een geniale oplossing heeft over hoe ik internet op m'n tablet krijg, kan ik niet Skypen. De tablet heeft namelijk geen ingang voor dat internetkabeltje.. :(

Wie o wie weet de oplossing zodat ik mijn kereltje en mijn familie/vrienden kan spreken? Ik heb er al aan gedacht om een webcam te kopen voor op de laptop, maar het zou jammer zijn als het niet via de tablet kan.

Dus, so far voor het negatieve. Alles heeft z'n voordelen en z'n nadelen, maar over het algemeen kan ik zeggen dat ik het erg naar m'n zin heb! De mensen zijn ongelofelijk vriendelijk en spreken bijna allemaal goed Engels. We hebben lol en ik pas er prima tussen.

Morgenvroeg om 8.00 uur is er, zoals elke morgen, een samenkomst waarin we samen bidden, Bijbellezen, zingen en overdenken. Daarna gaat er één team naar de straten en blijft het andere team hier (ongeveer 7 á 8 man per team) om schoon te maken, de mannen te begeleiden en andere dingen voor te bereiden. Het team en de dagen waarop je wat doet verschillen per dag zodat het altijd gevarieerd blijft.

Ik blijf 's ochtends eerst hier om schoon te maken en 's middags ga ik met twee mannen naar Lissabon. Heb er zin in! Ben heel benieuwd hoe het zal zijn! Bid voor mij en voor het team hier!

Goed, het is nu half tien hier. Ik ben best wel moe, dus ga zo op bed. Sjonge, wat heb ik er weer een verhaal van gemaakt. Als het te gedetailleerd is, zet er dan maar een reactie onder hihi. Ik ben alleen zo enthousiast en wil niets achterhouden!

Slaap lekker, toedeloe en Gods zegen.

Jessica

1. Wessel:
    Hee lief!

De mate van detail is uitstekend! Tof verhaal!

Voor internet, vraag of ze een router aanschaffen, indien mogelijk!? Met Wi-Fi repeaters, omdat het zo'n groot complex is.

Succes lievie!
  2. Rita van Oosten-Schulte:
    9 oktober 2013
    Hoi Jessica. Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je het al naar je zin hebt. En je eigen kamer, helemaal voor je alleen super!!! Leuk om je verslag te lezen kijk nu al uit naar je volgende. Meid heel veel suc6 met alles en we bidden voor je. Dikke knuf en tot de volgende keer xxx
  3. Andrea Mulder:
    9 oktober 2013
    Hoi Jessica, fijn om te lezen dat het so far, so good is. Ga lekker door met de details, zo krijgen we een beter beeld van de omgeving en de mensen waarmee je te maken hebt en blijf je enthousiasme vasthouden. Love and God's blessing
  4. Lenneke:
    9 oktober 2013
    Lieve Jessica, je bent een kanjer en ik snap je passie helemaal.
    Blijf ons tot in detail delen in deze passie en prachtig dat je daar mensen tot zegen kan zijn; want dat ZUL je absoluut! Tot horens en een vrolijke noot, Lenneke
  5. Roos Lammerinks:
    10 oktober 2013
    Hallo Jessica, jouw verhaal is helemaal niet lang, juist lekker gedetailleerd en dat vind ik wel mooi, dan heb je meteen een duidelijk beeld hoe het er is en wat je gaat doen. Ik wens je heel veel succes en Gods Zegen en liefs Roos en natuurlijk zullen voor jou en je team bidden
  6. Henri Mulder:
    10 oktober 2013
    Hoi Jessica, leuk om je blog te lezen. Voor mij een leuke start van een nieuwe dag op kantoor. Een glimlach verschijnt bij het lezen van je verhaal en herkenbaar hoe kewstbaar wij zijn wanneer internet ontbreekt... Gelukkig is het lijntje naar boven altijd open. Bless you, Henri
  7. Geert Grooten:
    10 oktober 2013
    Lieve J. Dank. Enthousiast verhaal. Doorgaan, Meurders. Praatgrage mannen zal je in Portugal nog veel tegenkomen. Wat gek dat single mannen en vrouwen apart slapen. Jammer, ja! Trouwens een kamer voor jezelf is net wat je graag wou.
    De Heer geeft boven bidden en denken ... De ene zegening volgt de ander in een razend tempo op. Voor nu, O. en O. Grooten.
  8. Geert Grooten:
  9. Karel Grooten:
    Lieve Jessie,
    Fijn iets van je te lezen! Na dat poetsen vanmorgen is het hoog tijd om lissabon en omgeving te verkennen. Hoop voor jou op leuke inspirerende ontmoetingen. Volgens mij zijn daar vast nog wel lege bedden te vinden. Ga proefliggen en doe dan een matrasruil. Vinden ze vast oke.
    Werkvolk moet goed slapen en eten.....
    Tot snel, love ya
  10. Femke:
    Lieve Jessica,
    Fijn dat je goed ontvangen bent en dat het je leuk lijkt.
    Lekker hoor een eigen kamer.
    Ik vond het jammer dat we niet op jouw afscheidsfeestje konden zijn. Maar Norbert moest die avond nog terug uit België komen van een weekend met de 4e Musketiers. En de meiden moesten natuurlijk op tijd op bed liggen voor komende schoolweek.
    Het weer is daar ook lekker hoorde ik net van mijn papa. Gewoon weer zomer dus.
    Geniet van alles, sterkte en Gods zegen. Hopelijk kan je snel skypen oid met jouw lieverd.
    Liefs van ons 4tjes, Naomi, Zara, Norbert en Femke
  11. Arjan Woldendorp:
    Lieve Jessica,
    Leuk verhaal. Fijn dat je een eigen kamer hebt. Ben nieuwsgierig hoe het je vergaat in Lisabon. Dapper! We denken aan je en zien uit naar je nieuwe blog.

Gr. Geeralda, Arjan en Regina
  12. Roel en Lena:
    10 oktober 2013
    Fijn ,dat het zo goed gaat Jessica,vooral geniet er van,je weet het ,we denken aan je, Gods wijsheid en inzicht toegewenst
    Je bent een kanjer.
  13. Hugo Verhoeven:
    Hoi Jessica,

Ontzettend leuk om iets, op deze manier, van je te vernemen.
    Fijn dat je het naar je zin hebt, je vriend heeft zover zien genoeg verstand van computers.
    Teen challenge Nederland volgt je op de voet! :)
    Gods zegen :)
  14. Jasper:
    11 oktober 2013
    Bom dia Jessie

Ik ben blIj dat goed bent aangekomen. Mooi dat we op deze manier alles met jouw kunnen meebeleven. Veel plezier en
    te vejo depois